Oud Tivoli
De Bonth van Hulten realiseert in opdracht van Stadswaarde de transformatie van voormalig Tivoli. De meeste Utrechters kennen het als popzaal en danstempel, maar het Tivolicomplex aan de Oudegracht 245 kent een historie van 750 jaar met vele gebruikers. Begonnen als klooster was het eeuwenlang een weeshuis, om in de 20e eeuw een vakbondsgebouw te worden: het NV-huis. Op de plaats van de kloosterkerk verrees toen de grote zaal. Later werd het gebouw gekraakt als poppodium, een bestemming die al snel officieel werd.
Het historische karakter van het gebouw zal weer herkenbaar worden teruggebracht in het ontwerp. In zorgvuldige samenwerking met de gemeente, omwonenden en ondernemers zal de restauratie en herontwikkeling van het pand worden uitgevoerd.
De oude Kloosterzaal wordt in oude luister hersteld. Het huidige podium krijgt een nieuwe bestemming als klein, intiem podium dat een opstap wordt voor jong Utrechts talent en vult daarmee een gat in het culturele aanbod in de stad.
Het gebouw deed in de middeleeuwen dienst als Regulierenklooster, maar door het gebruik van afgelopen decennia is de structuur van het oorspronkelijke gebouw niet meer goed zichtbaar door alle ingebouwde muren, hokjes en kamers. Door het pand stevig ‘op te ruimen’ worden kloostertuin en kloostergang weer herkenbaar. De kloostertuin wordt verbonden met de begane grond van de Kloosterzaal. Hiermee ontstaat een aantrekkelijke horecavoorziening.
De verschillende verdiepingen van het omvangrijke pand worden ingevuld met kamers en studio’s voor tijdelijke bewoning voor bezoekers van de stad. In dit boetiekhotel, waarin het verhaal van de geschiedenis van het pand een belangrijke rol zal spelen bij de inrichting, worden circa 46 kamers ondergebracht.
De twee huidige kinderopvangorganisaties die aan de grote binnentuin grenzen, willen in het pand blijven. Hiermee kan de rust in de binnentuin gewaarborgd worden en is er ook in de nieuwe toekomst van het pand ruimte voor kinderen om zich te ontwikkelen en te spelen.
Tijdens de officiële start van de renovatie werden, in aanwezigheid van wethouder Dennis de Vries, de eerste luiken van het pand gehaald. Deze zullen in onze eigen werkplaats hersteld worden en dragen bij aan het herkenbare karakter van het gebouw.
Er is in de tussentijd veel werk verzet!
De afbouw in het NV-huis is begonnen, waar binnenkort 22 kamers zullen zijn.

September 2024
Steiger verwijderd aan de achtergevel
Het eerste deel van het gebouw wordt weer zichtbaar! De steigers aan de achtergevel van het NV-huis zijn verwijderd (september 2024).

November 2024
Steiger verwijderd aan de voorzijde
Ook aan de voorzijde van het iconische oud Tivoli zijn de steigers verwijderd.
In de december editie van Industriebouw vind je acht pagina's (blz. 50 t/m 57) gewijd aan de verbouwing van Oud Tivoli aan de Oudegracht.
Het artikel bevat onder andere een interview met onze collega Jan, projectleider van deze bijzondere herbestemming.
Lees hier het volledige artikel.
Naast de restauratie richten we ons op de verduurzaming van het complex, geheel volgens de filosofie van Consious Hotels. Hun andere hotels zijn al onderscheiden met het Green Key Gold-certificaat. Dit is het grootste duurzaamheidskeurmerk in de Nederlandse Toerismebranche. We houden daarbij rekening met de unieke, historische details van het pand.
Zo hebben we de grote deurplaten die tijdens de sloop vrijkwamen hergebruikt en vermaakt tot stelkozijnen. Ook de staalconstructie van de oude binnenplaats is gerecycled en wordt nu op verschillende plaatsen als latei gebruikt. Deze recycling draagt bij aan de milieuvriendelijkheid van het project en vermindert de CO2-uitstoot door transportbewegingen te beperken.
Om het bouwverkeer in en naar de binnenstad te beperken, maken we gebruik van de BouwHub, een grote locatie aan de rand van de stad waar de bulk van de materialen wordt verzameld. Vanuit de BouwHub laden we de benodigde bouwmaterialen op elektrische voertuigen en aanhangers, zodat we altijd volle vrachten naar de bouwplaats kunnen vervoeren en “just in time” kunnen leveren. Dit voorkomt vele transporten met halve ladingen. Daarnaast parkeren we onze voertuigen aan de rand van de stad en fietsen we naar het werk om het parkeerprobleem voor onze buurtgenoten niet te verergeren.