icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-instagram icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo
Eindhoven

Centraal Station

Centraal Station Eindhoven dateert uit 1956. Het is een Rijksmonument, een belangrijk werk uit het oeuvre van NS-architect Van der Gaast. Het station straalt vitaliteit en dadendrang uit. Vooral ook lef; op en top Eindhovens. In 2017 is de Zuidhal in de originele staat teruggebracht. Een complex binnenstedelijk werk met restauratie, renovatie en specialistische nieuwbouw. Aan dit kloeke project, leverde De Bonth van Hulten met trots zijn bijdrage.

Status
Gerealiseerd
Bouwperiode
2 januari 2017 - 8 februari 2018
Opdrachtgever
NS Stations V&O
Architect
TAK-Architecten
Bouwjaar
1956
Monumentensoort
Rijksmonument
Monumentnummer
520936
Adres
Stationsplein 22, 5611 AD Eindhoven
Categorie
Herbestemming, renovatie en specialistische nieuwbouw

Het gebouw

De rechthoekige voorgevel met zijn klok refereert volgens veel Eindhovenaren aan de oude transistorradio van Philips. Het platte dak met decoratieve rand lijkt te zweven boven het gebouw. De transparante voorgevel is van glas en past bij het streven van de jaren ’50 naar openheid en transparantie. Het betonskelet is bekleed met de karakteristieke gele verblendsteen.

De uitdaging

Omdat het aantal reizigers fors groeide, was het station aan een verbouwing toe. Destijds kende het station dagelijks zo’n 75.000 bezoekers. NS Stations vroeg ons de Zuidhal aan te pakken. Het ging hier onder meer om restaureren, renoveren, verduurzamen en een deel specialistische nieuwbouw. De grote uitdaging van het project was het station toegankelijk te houden voor reizigers. Winkels, horeca, kantoren, fietsenstalling en centrale hal zijn tijdens onze werkzaamheden 24/7 opengebleven. Om de veiligheid van passanten en de continuïteit van de bedrijfsvoering te waarborgen, werkten we gefaseerd in afgezette zones. Dat betekende veel afstemming met gebruikers, NS, gemeente en beveiligingsdiensten.

In originele staat hersteld

Vooral de centrale hal is aangepakt; het plafond, de natuurstenen vloeren, trappen en wandafwerkingen, de balkons en de oude restauratieruimte. Het gebouw is verduurzaamd door het dak en de gevel te isoleren. De hal is aangesloten op de duurzame energieopwekking van het hele stationscomplex. Ook de monumentale glasgevel hebben we verduurzaamd door toepassing van isolerende en zonwerende beglazing. De centrale hal werd uitgebreid tot 200 vierkante meter. In een uitbouw kwamen twee winkels en ook onder de kantoorverdiepingen zijn nog twee casco-winkels gerealiseerd.

De nieuwe stationspassage, uitgevoerd door Heijmans, zorgde voor de gevraagde capaciteitsuitbreiding.  Wij hebben de W- en E-installaties vernieuwd en aangepast, inclusief een nieuwe sprinkler- en brandmeldinstallatie. De kantoren op de eerste en tweede verdieping zijn gestript, kozijnen en metselwerk in originele staat teruggebracht. Vooral het herstellen van het metselwerk was een hele zoektocht. We vonden de geschikte steen uiteindelijk in Duitsland, waar de juiste klei werd gebruikt voor de karakteristieke gele kleur.

Het lichtkunstwerk, met een tekst van Piet Mondriaan, is tijdelijk weggehaald. De letters zijn schoongemaakt, voorzien van nieuw neon-gas en teruggeplaatst. Het kunstwerk straalt weer als vroeger. Zo hebben we alle originele elementen, waaronder het glasmozaïek, de tegelvloeren, balustrades en trappen zorgvuldig in originele staat teruggebracht. Eindhoven heeft weer een station dat haar in alle opzichten past.

Contactpersoon
Jan van Bokhoven
Projectleider
jvbokhoven@debonthvanhulten.nl