HomeProjecten Station Eindhoven

Station Eindhoven

Eindhoven

De Zuidhal van het station, een Rijksmonument uit 1956, is helemaal in originele staat teruggebracht.

Een complex binnenstedelijk werk met restauratie, renovatie en specialistische nieuwbouw.

Historie

Het station, een belangrijk werk uit het oeuvre van NS architect Van der Gaast, straalt het karakter van de Eindhovenaren uit: durf, vitaliteit en dadendrang. Het platte dak met decoratieve rand lijkt te zweven boven het gebouw. De transparante voorgevel is van glas en past bij het streven van de jaren ’50 naar openheid en transparantie. Het betonskelet is bekleed met de karakteristieke gele verblendsteen. De rechthoekige vorm van de voorgevel met de klok refereert volgens veel Eindhovenaren aan de oude transistorradio van Philips.

Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven Restauratie, renovatie, specialistische nieuwbouw Station Eindhoven

In originele staat hersteld

Vooral de centrale hal is aangepakt; het plafond, de natuurstenen vloeren, trappen en wandafwerkingen, de balkons en de oude restauratieruimte. Het gebouw is verduurzaamd doordat dak en gevel geïsoleerd zijn. De hal is aangesloten op de duurzame energieopwekking van het hele stationcomplex. Ook is centrale hal is 200 mgeworden: we bouwden een uitbreiding aan de zijkant van de Zuidhal en verplaatsten twee winkels uit de hal daar naartoe. Onder de kantoorverdiepingen zijn nog twee casco-winkels gerealiseerd.

 

De monumentale glasgevel is verduurzaamd doordat isolerende en zonwerende beglazing is toegepast. De kantoren op de eerste en tweede verdieping zijn gestript, kozijnen en metselwerk zijn in originele staat teruggebracht. Vooral het herstellen van het metselwerk was een hele zoektocht. We vonden de geschikte steen, met zijn karakteristieke gele kleur, uiteindelijk in Duitsland omdat daar de juiste klei werd toegepast.

 

Het lichtkunstwerk met de woorden van Piet Mondriaan is tijdens de restauratie weggehaald. De letters zijn schoongemaakt en voorzien van nieuw neongas. Vervolgens is het kunstwerk weer op zijn oude plaats teruggehangen en straalt weer als vroeger. Zo hebben we alle originele elementen, ook het glasmozaïek, de tegelvloeren, balustrades en trappen zorgvuldig in originele staat teruggebracht.

 

De verbouwing van het station was nodig omdat het aantal reizigers fors groeit. De capaciteit van het station werd vergroot door de nieuwe stationspassage, uitgevoerd door Heijmans.  Tijdens de restauratie was er veel aandacht voor de veiligheid van de passanten zodat de omgeving gewoon kon door functioneren. Winkels, horeca, kantoren, fietsenstalling en vanzelfsprekend ook de centrale toegang tot het station aan de stadzijde zijn tijdens onze werkzaamheden 24/7 open gebleven. De W- en E-installaties zijn door ons vernieuwd en aangepast, inclusief een nieuwe sprinkler- en brandmeldinstallatie.   Om de veiligheid en doorgaande bedrijfsvoering te waarborgen is gefaseerd gewerkt in afgezette werkgebieden in het station. Hiervoor heeft veel afstemming plaatsgevonden met gebruikers, NS, gemeente en beveiligingsdiensten.

Film

Stationshal Eindhoven juni 2017

Stationshal Eindhoven oktober 2017

Opening Stationshal Eindhoven 22 maart 2018 zie hieronder!

Feiten & cijfers

+